Aby wzbogacić pracę w klasach młodszych, zainteresowałam się metodą ruchu rozwijającego Najczęściej tę formę aktywności stosowałam na zajęciach wychowania fizycznego, a także jako przerwę śródlekcyjną. Ponieważ w każdej klasie w której uczyłam znajdowały się dzieci z pewnym zaburzeniami emocjonalnymi, dlatego też Metody Ruchu Rozwijającego pomogły mi kształtować wśród uczniów umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z innymi osobami poprzez wspólne doświadczenia ruchowe, a także budowanie i umacnianie zaufania do siebie i innych oraz kreatywne wyrażanie siebie. Zauważyłam, że po trzech latach systematycznej pracy z zastosowaniem metody Sherborne, zespół klasowy był zdecydowanie bardziej zgodny, skłonny do współpracy ze wszystkimi osobami, bez odrzucania słabszych . Podstawowym celem zajęć MMR jest zaspakajanie potrzeb, co w praktyce jest realizowane poprzez rozwijanie u uczestników dwóch aspektów : świadomość siebie i innych. Dzięki doświadczeniom ruchowym dzieci agresywne poznawały swoje możliwości ,a jednocześnie uczyły się jak wejść w bezkonfliktową relację z rówieśnikiem. Dzieci lękliwe i nieśmiałe zyskały samoakceptację i większą pewność siebie. Udział w grupowych zajęciach ruchowych umożliwia uzyskanie odpowiedniego wsparcia i stanowi zachętę do odkrywania indywidualnej kreatywności. Ten rodzaj ruchu umożliwia twórczą ekspresję.Jego cechami są : spontaniczność , brak zahamowań, swoboda i kreatywność. Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego ,mogą być bardzo zróżnicowane pod względem treści, w zależności od potrzeb uczestników, jednak ogólna forma sesji jest z reguły podobna. Ćwiczenia oparte są na twórczym wykorzystaniu ruchu, bliskim kontakcie fizycznym sprzyjającym tworzeniu więzi emocjonalnych i budowaniu poczucia bezpieczeństwa .
Scenariusz zajęć lekcji wychowania fizycznego :
Temat : Ćwiczenia metodą Weroniki Sherborne prowadzące do rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego uczniów klasy III. Cele zajęć:
Uczeń potrafi :
- Koncentrować uwagę.
- Komunikować się z drugim człowiekiem w odpowiedni sposób.
- Wyrażać emocje i uczucia w prawidłowy sposób.
- Relaksować się.
- Aktywnie uczestniczyć w zajęciach grupowych.
- Nawiązywać kontakt, współpracować.
Klasa III – dzieci w normie intelektualnej , a wśród nich dzieci z zaburzeniami zachowania.
Miejsce ćwiczeń : sala gimnastyczna.
Liczba ćwiczących : 15 osób
Czas trwania : 45 min.
Sprzęt : małe kocyki oraz jeden duży , małe piłeczki.
Przebieg zajęć :
Część wstępna
- zbiórka w szeregu .
- podanie tematu lekcji i celów zajęć .
cześć główna
- rozgrzewka : uczestnicy spotkania naśladują wkładanie rękawiczek, szalików, butów, naśladują czynności rozgrzewania dłoni i nóg.
- " jazda na łyżwach " dzieci ustawieni w rozsypce, wykonują ruchy jak podczas jazdy na łyżwach. Pozdrawiają współćwiczących, wymieniają uściski dłoni.
- " lepienie bałwana " aktywny partner turla współćwiczącego leżącego na plecach na podłodze.
- " sanie " partner siada w foteliku, czyli opiera się o brzuch partnera i w ten sposób poruszają się po sali na pośladkach. Po chwili łączą się po kilka sanek.
- " ciągnięcie sanek " partner aktywny trzymając brzegi koca, na którym siedzi dziecko, wędruje po sali .
- " ćwiczenia relaksacyjne " kilka osób ogrzewa własnym ciałem plecy, ręce i nogi współćwiczącego
- " przymarzanie " partner bierny kładzie się na podłodze, a aktywny próbuje go oderwać od "lodu"
- " lodowa grota " uczestnicy zabawy stojąc, tworzą krąg, wewnątrz koła znajdują się 4 osoby – próbują się wydostać na zewnątrz .
- " śnieżki " grupa trzyma koc i razem próbują tak przerzucić piłeczki ,aby one nie spadły .
- dzieci stają w kilka osób na kocach i posuwistymi ruchami próbują wykonać nogami ruchy posuwiste, poruszają się po sali.
- " kulig " dwie trzy osoby siedzą na kocu. Pozostali uczestnicy próbują ciągnąc je .
Część końcowa
- " nacieranie śniegiem " masaż kończyn i pleców okrężnymi ruchami .
- " pożegnanie " uczestnicy spotkania siedzą w kręgu z nogami do środka, trzymając się za ręce kładą się i robią jedną dużą gwiazdę śnieżną. Prowadzący wysyła "iskierkę "
- uczestnicy dzielą się wrażeniami z zajęć .
BIBLIOGRAFIA M. Bogdanowicz, A.Kasica " Ruch Rozwijający dla wszystkich "
OPRACOWANIE : Mgr Joanna Jankowska |